webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

על שומנים ותזונה נכונה קראו על התפנית הדרמטית שחלה ביחס לצריכת שומנים, ועל השמן/חמאה ש(אולי) יעזרו לכם לרזות...
רוני גורדון / 29 יולי 2015

כף שמן היא... 100 קלוריות!

ובכל זאת – אחרי ארבעה עשורים, שבהם רשויות הבריאות ברחבי העולם המליצו להגביל את כמויות השומן בדיאטה, התקבלה בארה"ב החלטה פדרלית לזנוח את ההמלצות להגביל את צריכת השומנים ל-35% מסך הקלוריות בתפריט היומי, ובעצם לא להגביל את צריכת המוצרים עתירי השומן הבריא בכלל. כל עוד לא חורגים מתקציב הקלוריות, כמובן!

  • הדוקטור Mozaffarian, דיקן המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת Tufts, אומר שלדיאטות דלות השומן היתה תוצאה שאף אחד לא התכוון אליה – אנשים רבים זנחו מוצרים בריאים לטובת מוצרים מעובדים עתירי סוכר ופחמימות פשוטות, וזה החריף את בעיית הסוכרת והשמנת היתר.
  • והדיאטנית Everett ממכון Katz לבריאות האישה מוסיפה שהשינוי בהמלצות יאפשר לאמץ הרגלי אכילה נכונים כמו הדיאטה הים תיכונית שכוללת שמן זית, אגוזים, ודגים עתירים באומגה 3.

אז איזה שומן בריא?

  • נתחיל בקונצנסוס: שומן חד בלתי רווי, כמו שמן זית, ושומן רב בלתי רווי (אומגה 3 ואומגה 6).

ואיזה שומן לא בריא?

  • נתחיל בקונצנסוס: שומן טראנס.
  • ונמשיך בחוסר קונצנסוס: שומן רווי.

אז האם שומן רווי בריא או לא?

בשנים האחרונות הקביעה ששומנים רוויים הינם 'רעים' מתערערת, ונערמים מחקרים שמראים שמזונות מסויימים, שעשירים בשומן רווי ממקור צמחי, ראויים לכינוי 'מזונות על' מבחינת ההשפעה החיובית שלהם על הבריאות.


בתמונה: תערובת שקדים ואגוזי מלך ב... 100 קלוריות, ואריזת פיסטוקים ב- 100 קלוריות, שלמרות השומן הרווי הגבוה שבה, נושאת את תו האגודה האמריקאית לבריאות הלב.


לא כל השומנים הרווים שווים זה לזה...

אחד הכוכבים העולים בתחום התזונה הנכונה הוא שמן הקוקוס (וגם חמאת קוקוס) עתיר השומן הרווי, שעבר מהפך מתדמית של מוצר מזיק למיתוס בריאותי.

לא כל שמני הקוקוס שווים זה לזה...

את השמן שמפיקים מקוקוס ניתן לחלק לשני סוגים: Refined ו- Unrefined.
ה- Refined הוא שמן מתועש, וה- Unrefined מקביל בעברית לשמן קוקוס בכבישה קרה, או אורגני.


בתמונה: חמאת קוקוס בכבישה קרה באבני ריחיים, בתוספת קקאו ואגוזי לוז, שמהווה 'ממרח שוקולד' בריא, של חברת ניה.

  • שמן הקוקוס המתועש הוא הנפוץ יותר ומפיקים אותו מבשר אגוז הקוקוס המיובש. תהליך העיבוד שלו כולל: טיהור, הלבנה והסרה של טעם וריח הקוקוס, שנעשים בחום גבוה, שמסייע גם להיפטר ממזהמים ומזיקים. בנוסף, מוסיפים לשמן חומרים משמרים.
  • שמן הקוקוס בכבישה קרה מופק מן הקוקוס הטרי. בגלל שהוא אינו נחשף לחום גבוה, הוא שומר על טעם וריח הקוקוס שבו. בנוסף, הוא עשיר יותר בחומצות שומן בריאות, ויטמינים ונוגדי חימצון.

נ.ב. השמן/חמאה בכבישה קרה זכו לפרס התזונאים בצרפת לשנת 2014.

ההרכב המיוחד של שמן הקוקוס:

רוב השומן הרווי בקוקוס הוא מסוג Medium Chain Triglycerides, או בקיצור MCTs, לעומת שומנים רוויים מסוג Long Chain Triglycerides, או בקיצור LCTs , שנמצאים במוצרי בשר, חלב, ביצים ועוד.

ההרכב המיוחד של חמאת הקוקוס:

בעוד את השמן והחמאה מכינים באותו האופן, בשמן הקוקוס מפרידים לבסוף בין השמן לבין העיסה שנוצרה מבשר אגוז הקוקוס, ובחמאה לא. וזה מייצר את ההבדלים (ויש שיאמרו: היתרונות) הבאים:

  • בחמאת הקוקוס יש כ-63% אחוזי שומן ובשמן כ-99%.
  • בחמאת הקוקוס יש כ-16.5 גרם של סיבים תזונתיים ל-100 גרם ובשמן אין.
  • בחמאת הקוקוס יש כ-7 גרם חלבון ל-100 גרם ובשמן אין.
  • בחמאת הקוקוס יש כ-3.5 מ"ג ברזל ובשמן אין.
  • מחמאת הקוקוס ניתן לצרוך כ-15 גרם (כף גדושה) ומן השמן כ-11 גרם (כף מחוקה) בעבור... 100 קלוריות!

התפקוד המיוחד של שמן/חמאת הקוקוס:

הרזיה:

כדי להבין עד כמה שמן הקוקוס הינו מיוחד, חשוב לדעת שהגוף מעבד פחמימות, חלבונים ושומנים בדרך שונה, אבל שומנים מסוג MCTs הינם יוצאי דופן ותפקודם דומה יותר לפחמימות: הם מגיעים במהירות לכבד ושם הופכים לאנרגיה זמינה שמאיצה את חילוף החומרים בגוף, כפי שמפורט במאמר בשם 'השומן ששורף שומן...'.

  • מחקר שנערך על קבוצה של כ-120 משתתפים קבע כי בשמונה שבועות שבהם נתנו לקבוצת נסיינים אחת שומנים מסוג MCTs בכמות של כ-2 כפות ביום, ולקבוצת נסיינים שניה שומנים מסוג LCTs באותה הכמות, נרשמה ירידה משמעותית במשקל ובהיקפים בקבוצה הראשונה. הסתבר כי שומנים מסוג MCTs הגבירו את חילוף החומרים ב- 48% עד 65% והשפיעו על הגוף במשך 24 שעות!
  • מחקר אחר הראה את האפקטיביות של החלפת שתי כפות של שמן סויה ביום בשתי כפות של שמן קוקוס על קבוצה של כ-40 נשים שסבלו מהשמנת יתר. המחקר הראה כי בשתי הקבוצות שהיו בדיאטה במשך 12 שבועות, היתה הפחתה במשקל, אך אלו שצרכו את שמן הקוקוס הצרו היקפים והקטינו את כמות השומן הבטני, שנחשב מסוכן יותר
  • במחקר נוסף, הגברים שצרכו 30 מ"ל של שמן קוקוס בכבישה קרה ביום במשך ארבעה שבועות, הצרו את היקף המותניים שלהם ב- 2.86 ס"מ בממוצע.
  • מטא-מחקר (מחקר שמרכז נתונים מאוסף של מחקרים) שפורסם בספטמבר 2014 קבע ששומנים מסוג MCTs בהשוואה ל- LCTs גרמו להפחתה במשקל ולהצרת היקפים צנועה בלבד ושדרושים מחקרים נוספים גדולים יותר כדי לאשר את הממצאים של המחקרים הקטנים, כמו גם לקבוע את המינון הנכון שכדאי לצרוך ביום כדי להגיע למשקל בריא ותקין.

בריאות כללית ובריאות הלב:

  • שמן הקוקוס בכבישה קרה מכיל נוגדי חימצון מסוג פלבנואידים ופוליפנולים, שידועים כתורמים לבריאות הלב.
  • בנוסף, חומצת השומן העיקרית מבין שומני ה- MCTs בשמן הקוקוס בכבישה קרה הינה חומצה לאורית, שהיא נדירה בטבע ויש בה סגולות בריאותיות. ניתן למצוא אותה בעיקר בחלב אם ובגרעיני תמרים. חומצה זו הופכת בגוף ל-monolaurin (חומר כימי שמחזק את המערכת החיסונית), שיש בו תכונות אנטי-ויראליות ואנטי-בקטריאליות. השפעה נוספת שלה היא הגדלת כמות הכולסטרול בגוף – גם הכולסטרול הטוב וגם הרע, אך היא מגדילה יותר את הכולסטרול הטוב מסוג HDL ולכן ההשפעה שלה על בריאות הלב הינה חיובית.

בשמן הקוקוס המתועש, לעומת זאת, מוציאים את החומצה הלאורית לצורך שימושים אחרים: יצירת תוספי מזון, שילובה בסבונים וקוסמטיקה, ועוד... ולכן מומלץ לצרוך את שמן הקוקוס בכבישה קרה.

האם להחליף את שמן הזית בשמן הקוקוס? הקרדיולוג האמריקאי הדר' Jared Bunch משיב:

  1. בתור התחלה, כמות המחקרים שתומכים בסגולות הבריאותיות של שמן הזית לבריאות הלב גדולה הרבה יותר מכמות המחקרים שנעשו בנושא שמן הקוקוס;
  2. בשמן זית יש יותר שומנים בלתי רוויים ופחות שומנים רוויים, אלא שההשוואה אינה פשוטה, משום ששומנים רוויים ממקורות צמחיים אינם גרועים כמו שומנים רוויים מן החי. בנוסף, רוב השומנים הרווים בקוקוס הם חומצה לאורית;
  3. המנצח בנושא בריאות הלב הוא אמנם שמן הזית, אך אם אתם אוהבים שמן קוקוס, יש מקום רב לאופטימיות, כי גם לשמן הקוקוס יש סגולות בריאותיות בלתי מבוטלות.

מהו המינון הנכון שיסייע לכם בהרזיה?

  • הדעות חלוקות בין כף אחת, לשתיים, לשלוש... 
  • יש שטוענים כי זה 'הגיוני' לחקות את הטבע ולצרוך כ-6% מן הקלוריות שלנו משומנים מסוג MCTs, כלומר יש לצרוך בין כף לשתיים ביום, שזה היחס הנכון כאשר ניזונים מחלב אם.

האם אנחנו במועדון ה-100 'חותמים' על ההמלצות?

לא. אנחנו באמת לא יודעים, אבל לפי מה שקראנו ומה שטעמנו, אנחנו חושבים ששווה לנסות... ובכל מקרה, אם זה לא יועיל, זה כנראה לא יזיק... דהיינו, אם אתם אוהבים שמן/חמאת קוקוס, הוסיפו אותו בלב שלם לתפריט שכולל גם שמן זית...


נ.ב. את חמאות הקוקוס של niya אפשר להשיג בטעמים הבאים:

  • טבעי – חמאת קוקוס טבעית.
  • קוקולד – חמאת קוקוס טבעית עם חמאת קקאו ואגוזי לוז.
  • [פירות על] – חמאת קוקוס טבעית עם מאקי ברי, אסאי, ארוניה ברי וחמוציות.


בתיאבון ובהצלחה!

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp