webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

מראה, מראה שעל העגלה תכירו את עגלת הקניות (ויוזמות נוספות) שיעשו לכם סדר בתזונה, בבריאות ובהוצאות משק הבית
רוני גורדון / 18 נובמבר 2013
זו לא תמונה אלא מראה בעגלת הקניות! 

צולם ע"י Bruce Berman עבור ה- New York Times 

את התמונה הזו לקחנו מתוך מאמר, שכותרתו: Nudged to the Produce Aisle by a Look in the Mirror, ומשמעותו: מעודדים צריכה של פירות וירקות באמצעות שימוש במראה.
(הביטוי Nudged לקוח מתוך הספר *Nudge, אשר הפך זה מכבר לרב מכר בתחום של פסיכולוגיה התנהגותית, ולביטוי נפוץ המתאר מהלכים שמעודדים צרכנות נבונה). 

לא תאמינו, אבל עגלת הקניות שבתמונה היא חלק מסדרה של תחבולות פשוטות שערכו הפרופסור Collin Payne ועמיתיו במספר סופרמרקטים בארה"ב במטרה לגרום לאמריקאים לאכול בריא יותר.
והמראה בהחלט עושה את העבודה: ההשתקפות שבמראה מחזירה את הצרכן לקרקע המציאות ומעודדת אותו למלא את עגלת הקניות במוצרים בריאים יותר. 

בניסוי אחר, לקחו החוקרים סרט דביק, שחילק את עגלת הקניות לשני חלקים שווים, והורו לצרכנים לשים את הפירות והירקות, שהם רוכשים בחלק הקדמי בלבד (הם לא הגבילו את השימוש בחלק הקדמי לפירות וירקות): 


התמונה לקוחה מתוך סרטון (מומלץ לצפייה) בבלוג של Nudge 

התוצאות היו מדהימות! באמצעות התחבולה הכי פשוטה שאפשר להעלות על הדעת, הצליחו החוקרים לגרום לצרכנים להכפיל (ויותר) את כמות הפירות והירקות שרכשו על חשבון מוצרים פחות בריאים וסך ההוצאה הממוצעת על מוצרים אלו גדל מ- 3.99$ ל- 8.85$.  

יוזמה אחרת ראויה לציון, הערכה, ושכפול (אצלנו בישראל) היא שיתוף פעולה בין רשת הסופרמרקטים האמריקאית Tops לבין חברת הביטוח Independent Health, אשר במסגרתה, החל ב- 1.1.14, יקבלו החברים במועדון הלקוחות זיכוי כספי של דולר על כל שני דולר שירכשו במחלקת הפירות והירקות, בו יוכלו להשתמש לרכישות חוזרות בסופרמרקט.  

אנחנו כמובן עוד לא יודעים את תוצאות הניסוי, אך אם נשפוט עפ"י ניסוי אחר שנערך ב... דרום אפריקה, התוצאות תהיינה משמעותיות - 

במאמר שבכותרתו מופיעה (איך לא?) המילה 'Nudge', מסופר על יוזמה משותפת של חברת הביטוח הגדולה בדרום אפריקה – Discovery ורשת הסופרמרקטים Vitality Group, אשר הציעה החזר כספי בסך 10%, או 25% למי שטרח למלא שאלון, לחברים בתוכנית הבריאות שלה על רכישה של פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, ומוצרים בריאים נוספים...
וכך, בקרב אלו שהיו זכאים להחזר של 25%, סך ההוצאה על מזון בריא גדלה ב- 9.3% ובקרב אלו שהיו זכאים להחזר של 10%, ההוצאות על מזון בריא גדלו ב- 6%.
וכאן כבר מדובר על ניסוי בסדר גודל רציני – במחקר נבחנו רכישות של 170,000 משקי בית, אשר 60% מתוכם היו זכאים להחזר כספי.  

ואם אתם חושבים שהיוזמות הללו נמצאות בשוליים של העשייה הקמעונאית, אתם טועים!
אפילו בענקית הקמעונאות האמריקאית Walmart, שחרטה על דגלה את נושא המחיר, עורכים פיילוט עם חברת הביטוח Humana, בו מציעים 5% הנחה על מוצרים, הנושאים את תו הבריאות של הרשת - Great for You.

אז בכל פעם שעולה לסדר היום בישראל ההצעה להטיל מס על מזון לא בריא, אנחנו במועדון ה-100, היינו מציעים לקובעי המדיניות אצלנו, לשקול בנוסף תמריצים חיוביים לצריכה של מזון בריא, ברוח ה- Nudge והדוגמאות שהבאנו.

* על הספר Nudge סיפרנו בהרחבה בפוסט קודם.

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp