webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

כוכב עולה - לוקחים אחריות על בריאותנו שיטת הכוכבים לדירוג בריאותי של מוצרי מזון של רשת הסופרמרקטים האמריקאית Hannaford Brothers
רוני גורדון / 11 אוגוסט 2013
אמרה ידועה אומרת שאדם מגיע לשיא תפארתו בשעה שהוא כותב את קורות החיים שלו.
במקרה של מוצרי המזון, הרזומה מגיע בדמות אריזת המוצר – באותיות גדולות תוכלו לקרוא על כל מה שטוב בו ואת הרע תוכלו למצוא רק בעזרת זכוכית מגדלת, אם בכלל. מוצרים כמו דגני בוקר, למשל, יצעקו לכם מהמדף שאצלם תוכלו למצוא ברזל וויטמינים שיספיקו לכם לחצי יום. לעומת זאת, על העובדה שתקבלו מוצר המכיל כמעט 40% סוכר לא תשמעו כמעט מילה. 
לשמחתי, ככל שהתופעה הזו הולכת ורווחת, כך קמים להם יותר ויותר גופים שנלחמים בהצגתם הלא מאוזנת של הנתונים התזונתיים. כיום אנו עדים ליוזמות רבות של ארגוני בריאות ואף ממשלות המקדמות חקיקה שתחייב את היצרנים לציין באופן בולט על גבי האריזה גם את הנתונים הרעים, כגון מלח, סוכר ושומן רווי. 

הבעיה היא שלרבים מהצרכנים אין את הידע והסבלנות לכמת את כל אותם נתונים מספריים לכדי מידע מועיל - כזה שיעזור להם לבחור במוצר בריא יותר או פחות עבורם.
כדי להצליח במשימה זו, אנו זקוקים לציון אובייקטיבי שישקלל את כל הנתונים ויציג אותם בדרך קלה ופשוטה להבנה. ויש כמה כאלו. אני רוצה לספר לכם על "Guiding Stars", שיטה פורצת דרך שמדרגת מוצרי מזון באופן אובייקטיבי ונגיש לכל.
בשנת 2007, השיקה רשת הסופרמרקטים האמריקאית "Hannaford Brothers" שיטה המדרגת את מוצרי המזון לפי רמת הבריאות שלהם באמצעות מתן ציון של 0-3 כוכבים (ככל שהמוצר בריא יותר, הוא מקבל יותר כוכבים).
הנה דוגמא, המיושמת על מוצרי 100 קלוריות: 

עד כאן – אין חדש תחת השמש. תווי בריאות שונים קיימים מזה עשרות שנים. אז מה בכל זאת חדש? 
קודם כל – רוחב היריעה. כל מוצר בסופרמרקט שלהם, ומדובר על עשרות אלפי מוצרים כאלה, מקבל נקודות זכות על מרכיביו הבריאים ונקודות חובה על מרכיביו הרעים. הציון המתקבל משקלל את כל הנתונים. 
שנית, יחידת המדידה לצורך הניקוד היא 100 קלוריות, ללא קשר לכמות הקלוריות שמכילה האריזה

בשלב הזה אני מודה שכבר התלהבתי מהשיטה, אבל כמו ישראלית למודת קומבינות תהיתי אם אכן מדובר בדרך אובייקטיבית ונטולת פניות, והאם ייתכן שרשת הסופרמרקטים מקדמת את עצמה בעזרת מתן ניקוד מוטה וגבוה למוצריה. כאן הגיעה ההפתעה הגדולה – 77% ממוצרי המותג הפרטי של הרשת לא זכו אפילו בכוכב בריאותי אחד! בכך זכתה מבחינתי שיטת הכוכבים בהרבה נקודות. ללא ספק מדובר במדד שלוקח את הדברים ברצינות ולא עושה לעצמו הנחות, וכצרכנים – זה בדיוק מה שאנחנו צריכים.
הרעיון שעומד מאחורי שיטת הכוכבים המנחים, הוא בעיניי אחד הדברים שיכולים לשפר את הדרך בה אנו אוכלים ואת הדרך בה אנו צורכים. נכון, לא תמיד נעדיף את הבריא יותר ולא פעם נבחר במוצר נטול כוכבים (ובלב שלם!), אבל לפחות הבחירה שלנו תהיה מודעת.
נכון לשנת 2012, השיטה מיושמת בהצלחה ביותר מ-1500 נקודות מכירה בארה"ב.
יש עוד המון שיטות מעניינות לדירוג המוצרים (על שיטת הרמזור האנגלית כבר כתבנו פוסט ועל נוספות נספר בקרוב). מה אתם חושבים על דירוג בריאותי למוצרי מזון? ומה דעתכם על שיטה זו? כתבו לנו.



webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp