webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

כמה קלוריות יש בירקות? תתפלאו, אבל לשאלה הזו יש 3 תשובות על הציר בין מיתוס למציאות...
רוני גורדון / 14 אוקטובר 2015

מידי פעם אנו מקבלים פניות צרכנים שמתפלאים לשמוע שבירקות יש קלוריות, שהרי הדיאטנית שלהם מפצירה בהם לאכול ירקות בכמויות גדולות וללא הגבלה.

מידי פעם אנו, במועדון ה-100, נתקלים בשאלה מה הטעם למכור ירקות (כמו חטיפים ומוצרים אחרים) במנה מדודה ומסומנת של 100 קלוריות, שהרי תכלית המנה המדודה הינה להגביל צריכה ובכל הנוגע לירקות, כל המרבה הרי זה משובח...


התמונה (כולל הוראות ההכנה) מתוך האתר: mommyonthemoney.com

כמה קלוריות יש בירקות?

האתר HealthAssist.com עשה עבודת מחקר מקיפה על מסד הנתונים של משרד החקלאות האמריקאי, שמכיל אלפי מוצרים בכל קטגוריה! הנה כמה דוגמאות:

ירקות 'זולים' בתכולת הקלוריות, אשר מתחילים ב-11 קלוריות ל-100 גרם –


בתמונה: ענפי ירק בשם טארו, watercress שיש המתרגמים אותו (בטעות) לגרגיר הנחלים, מלפפון ירוק מקולף וכרוב סיני

ירקות ממוצעים (ומעלה) בתכולת הקלוריות ל-100 גרם –


בתמונה: שעועית ירוקה, שעועית צהובה, כרוב אדום וכרובית

ירקות יקרים (יחסית!) בתכולת הקלוריות ל-100 גרם –


בתמונה: פלפל צ'ילי חריף, גזר, קייל ושורש סלרי.

ומה הירק הכי 'יקר'?

למון גראס, שמכיל 99 קלוריות ל-100 גרם.

האם יש ירקות ללא קלוריות?

  • לפי לא מעט המלצות ושיטות דיאטה, הירקות 'בחינם'.
  • לפי תיאוריית 'הקלוריות השליליות', שרבים רוצים להאמין בה, יש ירקות שבהם הקלוריות במינוס! כלומר, הלעיסה והעיכול שלהם שורפים יותר קלוריות ממה שהם מכילים.

בין מיתוס למציאות: כמה קלוריות יש בגבעולי סלרי?

  • לפי בדיקות מעבדה, התשובה היא 16 קלוריות ל-100 גרם!
  • לפי תיאוריית הירקות בחינם, גבעולי הסלרי מכילים... 0 קלוריות!
  • לפי תיאוריית הקלוריות השליליות, הסלרי עתיר הסיבים התזונתיים, הוא דוגמא מייצגת למזון שגורם לנו לשרוף יותר קלוריות ממה שהוא מכיל.

האם מזונות יכולים להכיל קלוריות שליליות?

  • מאמר שהתפרסם בחדשות הבי.בי.סי, מסכם שלא! המאמר מצטט את הפרופסור Tim Garvey, ראש החוג לתזונה באוניברסיטת אלאבמה, שקובע שהדבר אפשרי בתיאוריה, אבל במציאות, לא נמצאו מזונות כאלה. ולגבי הסלרי - בגבעול אחד יש כ-10 קלוריות, אך הגוף משתמש בכמות מזערית בלבד של כחמישית מן הקלוריות, דהיינו 2 קלוריות, על מנת לעכל אותו.
  • הפרופסור Marion Nestle ראש החוג לתזונה באוניברסיטת ניו יורק נחרצת הרבה יותר וקובעת שמדובר במיתוס מוחלט.

האם יש ירקות שמכילים 0 קלוריות?

התשובה היא כן ולא. תלוי בגודל המנה. אם נאכל רבע מלפפון או שתי פרוסות עגבניה בסנדוויץ, הכמות אפסית, אבל אם נאכל 250 גרם של גזר גמדי, הכמות תהיה 100 קלוריות.

אז כמה ירקות צריך לאכול ביום אחד?

  • הדיעה הבינלאומית הרווחת, המלווה בקמפיין עולמי בשם 5 ביום, היא שיש לאכול כמות מינימלית של 5 מנות ירקות ופירות ביום.
  • המלצות התזונה לאמריקאים שמפרסם משרד החקלאות בארה"ב ממליצות על צריכה מוגברת של בין 9 ל-13 מנות של ירקות ופירות ביום.
  • 'לה-בריאות', אתר האגודה לבריאות נשים בישראל, ממליץ לאכול בין 3 ל-5 מנות של ירקות ביום (ובין 2 ל-4 מנות של פירות).
  • בטבלה בשם 'קבוצות מזון וגודל מנות' קובע משרד הבריאות הישראלי שמנת ירק מכילה בין 20 ל-40 קלוריות.

כלומר, 100 קלוריות של ירקות, זה בערך המינימום היומי הנדרש לתזונה נכונה! ולפי ההמלצות לאמריקאים כדאי לאכול בין 200 ל-300 קלוריות, שזה לשיטתנו 2-3 אריזות.

האם אנחנו אוכלים ירקות בכמות מספקת?

רוב המחקרים מראים שרובנו לא! כאשר בירקות הזולים בקלוריות נידרש לאכול כ-800 גרם בעבור 100 קלוריות, בממוצעים כ-400 ואפילו 500 גרם וביקרים כ-250 גרם, לא פלא שאנחנו מתקשים לעמוד בדרישות הסף.

לכן, בהתחשב בכך שהירקות דלי קלוריות ועשירים בויטמינים ומינרלים, נוגדי חימצון, וסיבים תזונתיים, אין כל פלא שהעוסקים בייעוץ לתזונה נכונה מנסים לשדל אותנו לאכול הרבה ירקות באמצעות תיאוריית הקלוריות בחינם.

אז למה לארוז ירקות באריזות 100 קלוריות? בגלל שזה נ.ח.מ.ד!

  • נוחות – כדי לסייע לנו לאכול את הכמות שנדרשת לבריאות טובה ושמירה על המשקל.
  • חינוך – כדי להראות לנו את גודל המנה העצום בירקות ליחס למזונות אחרים.
  • מודעות - כדי לגרום לנו להבין מהן הכמויות היומיות המומלצות. כמינימום!
  • דיאטה (או די!) – ככל שנאכל יותר ירקות נהיה שבעים יותר ונאכל פחות חטיפים ושטויות.

ממחישים לנו את גודל המנה –

דווקא השיטה האמריקאית שבה מציינים את מספר המנות ואת הקלוריות למנה במקום ל-100 גרם ממחישה היטב את גודל המנה בכל הנוגע לירקות:


בתמונה: מוצרים שרכשנו בארצות הברית. הטבלה התזונתית שלהם מציינת 4 מנות של 25 קלוריות לשקית.

אבל אם היו מדגישים שמדובר באריזה אישית-יומית ומוסיפים את הכיתוב: '4 מתוך 5 ביום' וגם את מספר הצבעים בכל אריזה (כי חשוב לאכול ירקות בצבעים שונים) המסר והעשייה הפרו צרכניים היו מושלמים!

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp