webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

'פירות על' ב... 100 קלוריות על גוז'י ברי, ארוניה ברי וגולדן ברי, ועל הקשר התזונתי בין מזרח למערב
רוני גורדון / 26 אוגוסט 2015

מה בריא יותר: גוז'י ברי, ארוניה ברי או גולדן ברי?

נתחיל באגדה אסיאתית אודות המומחה לצמחי מרפא Li Ching Yuen אשר על פי המסורת הסינית הלך לעולמו בגיל 252! לסיפור הזה האמינו אפילו העורכים של ספר גינס, אשר בשנת 1933 הכניסו אותו למהדורה השנתית כאיש שחי הכי הרבה זמן (1678-1930). אלא שאחר כך החליטו שמדובר במיתוס והסירו אותו ממהדורת שיאי העולם.

אז למרות שאורך חייו שנוי במחלוקת, אורח חייו, שכלל אכילה של הרבה גוז'י ברי, מהווה מודל עבור רבים המאמינים שתזונה טבעית ועשירה במיוחד בויטמינים, מינרלים, שומנים בריאים, נוגדי חימצון ועוד היא מפתח לבריאות ואריכות ימים.

אוכלים בריא עם... 'Tonic Foods'

למונח הזה חשיבות גדולה ברפואה הסינית, שהיא רפואה מונעת. מזונות 'טוניים' מהווים קטגוריה חשובה בתפריט האסיאתי והם מומלצים לצריכה באופן יום יומי משום שהם מחזקים את הגוף ומגנים עליו מפני מחלות. ולמה קוראים להם מזונות 'טוניים'? כי הם אמורים 'לתת את הטון', כלומר לכוון את מערכות הגוף לבריאות טובה. בטקסט עתיק בן 2,500 שנה נמנו 52 מזונות כאלה, שכוללים שורשים, עלים, קליפות, פירות יער ופטריות, כמו, למשל, שורש הג'ינסנג וגוז'י ברי.

אוכלים בריא עם 'Super Foods':

המקבילה המערבית למזונות 'הטוניים' בתרבות האסיאתית, היא 'מזונות העל' – מונח שתופס תאוצה רבה בשנים האחרונות. בתיאוריה, מדובר בשורה ארוכה של מזונות טבעיים עשירים במיוחד ברכיבים בריאים, מתוך אינסוף קבוצות מזון. הנה כמה דוגמאות: קינואה מקבוצת הדגנים, קייל מקבוצת הירקות, גוז'י ברי מקבוצת הפירות, זרעי צ'יה מקבוצת הזרעים ועוד. אלא שאין הגדרה פורמלית או קריטריונים למושג והשימוש בו יותר שיווקי מבריאותי...

אוכלים בריא עם 'Super Fruits':

קצרה היריעה מלהתייחס לכל 'מזונות העל', אז בחרנו להשוות שלושה 'פירות על', שעושים (או מתחילים לעשות) הרבה באזזזזז בריאותי: גוז'י ברי – ארוניה ברי – גולדן ברי.

כבר שנים שהפופולריות של הגוז'י עולה בקרב שוחרי הבריאות... אז משווקים חכמים יודעים למנף את טרנד הבריאות לקטגוריות נוספות שבאופן מסורתי הבריאות היתה מהן והלאה... הנה תראו את עוגיות הגוז'י ב... 100 קלוריות שבתמונה:

התמונה מתוך: Open Sky.

אותו הדבר קורה עם הארוניה ברי, שרק עכשיו הגיעה לישראל. הארוניה היא 'כוכב עולה' בתחום הבריאות והפרי משולב במאות מוצרים, ממתקים ועד יינות, שהושקו בשנים האחרונות. תראו את סוכריות הגומי העשירות בנוגדי חימצון ב... 100 קלוריות:

התמונה מתוך: Superberries

גם הגולדן ברי, שנקרא לחליפין אינקה ברי, תופס תאוצה. תראו את חטיף האנרגיה ב... 100 קלוריות, שמצהיר על עצמו כ- 'Superfood':

התמונה מתוך: roobar

אבל אנחנו נתייחס לפירות היבשים כדי שהסקירה וההשוואה יהיו הוגנות:

מידע תזונתי - הקדמה:

למרות שמדובר במוצרים טבעיים, להגיע למידע תזונתי 'גנרי' של גוז'י ברי, ארוניה ברי וגולדן ברי מיובשים היתה משימה בלי אפשרית... איך פתרנו את הבעיה? ביקשנו מ- 'ניצת הדובדבן' את הערכים התזונתיים של הגוז'י ברי והגולדן ברי שהם מייבאים, ובחרנו בטבלה התזונתית המפורטת של חברת Organic Tradition עבור מידע תזונתי אודות הארוניה ברי האורגני המיובש. נ.ב. הכפלנו את הכמויות ב-3 כדי לקבל ערכים ל-100 גרם במקום למנה של 33 גרם.

נתחיל בגודל המנה ל... 100 קלוריות:

  • בגוז'י ברי תקבלו 28 גרם.
  • בארוניה ברי תקבלו 30 גרם.
  • בגולדן ברי תקבלו 'מנה מכובדת' של 34 גרם!    

נמשיך בתכולת נוגדי החימצון:

  • בגוז'י ברי יש כמות גבוהה של 3,290 יחידות נוגדי חימצון ל-100 גרם.
  • גם בגולדן ברי יש כמות גבוהה בסך 3,874 יחידות נוגדי חימצון ל-100 גרם.
  • ובארוניה ברי יש כמות 'מטורפת' של 16,062 יחידות נוגדי חימצון ל-100 גרם!

התמונה ומידע תזונתי מתוך: Aronia in America

נוגדי החימצון הם חומרים, אשר מגנים על בריאותנו: הם נלחמים ברדיקלים החופשיים, אשר גורמים נזקים לתאי הגוף – החל מתהליכי הזדקנות, דרך סרטן, מחלות לב, ועוד. הדעה הרווחת היא שיש אלפי סוגים של נוגדי חימצון, אשר את רובם אנחנו אפילו לא מכירים! את כמות נוגדי החימצון במזונות השונים מודדים ביחידות שנקראות ORAC, ומשרד החקלאות האמריקאי ממליץ לאכול לפחות 3,000 יחידות ביום:

נעבור לתכולת הסיבים התזונתיים, שחשובים לתיפקוד מערכת העיכול ולתחושת השובע בדיאטה:

  • בגולדן/אינקה ברי יש 19.1 גרם סיבים ל-100 גרם והמשווקים מתגאים ברמה הכי גבוהה של סיבים תזונתיים במשפחת הפירות היבשים -

 

התמונה מתוך פרוספקט של 'The Incaberry'

ועכשיו נתייחס לתכולת הויטמינים והמינרלים:
בכל המוצרים יש רמות גבוהות של ויטמינים ומינרלים חיוניים. הנה כמה דוגמאות:

ויטמין C, שחשוב, בין היתר, בהאטת תהליך ההזדקנות:

  • בגולדן ברי יש 9.2 מ"ג ויטמין C ל-100 גרם, שזה גבוה בקטגוריית הפירות היבשים.
  • בארוניה ברי יש 27 מ"ג ויטמין C ל-100 גרם, שזה גבוה מאוד.
  • הגוז'י ברי 'מכה את כל המדדים' עם 48 מ"ג ויטמין C ל-100 גרם, שזה כ-80% מקצובה יומית מומלצת!

ברזל, שחשוב, בין היתר, בהובלת החמצן בגוף דרך מערכת הדם:

  • בגולדן ברי יש 3.1 מ"ג ברזל ל-100 גרם, שזה רמה גבוהה בקטגורייה.
  • בגוז'י ברי יש 8.4 מ"ג ברזל ל-100 גרם, שזה הרבה יותר גבוה.
  • כל זה כאין וכאפס בהשוואה לארוניה ברי שמכילה כ-16.2 מ"ג ברזל ל-100 גרם, שזה 90% מקצובה יומית מומלצת על פי Organic Tradition!

אשלגן, שחשוב, בין היתר, בהורדת לחץ הדם:

  • הגולדן ברי (וגם המשמש המיובש) מוביל את קטגוריית הפירות היבשים עם כמות גבוהה ביותר של 1,500 מיליגרם אשלגן ל-100 גרם, שמהווה כ-43% מקצובה יומית מומלצת, שזה בערך פי שניים מן הכמות שנמצאת בתמרים, תאנים, שזיפים ועוד, ופי עשר מן הכמות שנמצאת בגוז'י ברי.

זרחן, שביחד עם סידן, חשוב, בין היתר, לבריאות העצם:

  • הגוז'י ברי והגולדן ברי מובילים את קטגוריית הפירות היבשים עם כמויות של 203 ו-220 מ"ג זרחן ל-100 גרם, שמהווה כ-22% מקצובה יומית מומלצת, שזה בערך פי ארבע מן הכמויות בתמרים, תאנים ושזיפים.

ויטמין E, שחשוב, בין היתר, לבריאות העור:

  • בארוניה ברי יש כ- 75% מקצובה יומית מומלצת של ויטמין E שזו כמות עצומה!

אז מה בריא יותר? הגוז'י? הגולדן ברי? או הארוניה?

משלושה לא יוצא אחד! כולם בריאים! כל המוצרים עשירים בויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון שונים, במינונים משתנים. כל אחד מן המוצרים מוביל בחלק מן הרכיבים וכולם ראויים לתואר 'פירות על'.

ומה טעים יותר?

נתחיל בשאלה – הייתם טועמים פרי שהשם שלו הוא 'Chokeberry', כלומר 'תות חנק'? כנראה שלא... אבל כששינו את השם לארוניה ברי ופירסמו ברבים את סגולותיו הבריאותיות, המכירות שלו ברחבי העולם נסקו למרומים. ומה עם הטעם? מתרגלים! אומרים שהטעם 'עפיץ' ומזכיר יין אדום יבש. אנחנו, במועדון ה-100, עדיין לא התרגלנו לטעם בנפרד, אך אהבנו בריבה עם תפוחים, ובמיקסים עם גרנולה ופירות יבשים אחרים.

לגבי הגוז'י ברי, שאתם כבר מכירים, יש שאוהבים ויש ששונאים...

הגולדן ברי, שנקרא גם אינקה ברי, או בעברית: שלפח וגם דובדבן האהבה, היה מבחינתנו הפתעה חמוצה-מתוקה ובעיקר טעימה.

ומהם החסרונות?

מחיר!!! כמו יין טוב, כל המוצרים נמכרים בישראל במחיר מחושב שמתחיל בסביבות ה-100 ש"ח לק"ג והרבה יותר... והכל שאלה של סדרי עדיפויות, כי אפשר גם לאכול בריא ובזול, כפי שכתבנו, למשל, בפוסט קודם על קטניות. או ש... כעצת הרמב"ם: תאכלו מעט! 3 גרם של פירות ארוניה מיובשים (כ-12 יחידות בגודל אפונה) יספקו לכם את כל נוגדי החימצון שאתם זקוקים להם ביום אחד... כך לפחות קובע מאמר בשם: Are Aronia Berries the Newest Superfoods?

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp