webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

על חומוס ב-100 קלוריות, בריאות ועוד מה כבר אפשר לחדש לכם על חומוס? תתפלאו... הידעתם שבארה"ב 'חומוס' לא תמיד עשוי מ... חומוס
רוני גורדון / 29 אפריל 2014

העיתון Huffington Post מונה 10 סיבות מצוינות שבגינן האמריקאים צריכים לאכול יותר חומוס... אחת מהן היא שהשחקנית נטלי פורטמן אמרה לעיתון ווג שהיא אוכלת חומוס מידי יום בכמות שמשתווה למשקל גופה... 

אך שימו לב שבעוד אצלנו גודל האריזה הפופולארי הוא חצי קילו וקילו, כלומר כ- 1,300 ו- 2,600 קלוריות לקופסא, מנוע צמיחה חשוב מאחורי קטגוריית החומוס בארה"ב, הוא אריזות אישיות.  


בתמונה: אריזת 500 גרם של צבר מול אריזות 100 קלוריות שהן כ- 40 גרם ליחידה  

ובאמת החומוס זוכה לעדנה בארה"ב. לפי מסמך שהגישה חברת Sabra ל- FDA, מכירות החומוס הקמעונאיות צמחו מ- 100 מיליון דולר בתחילת שנות ה- 2000, ל- 315 מיליון דולר בשנת 2009, וליותר מ- 600 מיליון דולר בשנת 2013.  

ומה גורם לקטגוריית החומוס לצמוח בצורה כ"כ חדה?  

טרנד הבריאות ורשימה ארוכה של מאפיינים וסגולות בריאותיות המיוחסות לגרגרי החומוס, כמו רמות גבוהות של חלבון וסיבים תזונתיים, המסייעים לתחושת השובע ולפעילות תקינה של מערכת העיכול, רמה גבוהה של ברזל, יכולת להפחית את רמת הכולסטרול, יכולת להקטין את הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן, ועוד. 

כך לדוגמא, בשיטת הדירוג הבריאותי של Nuval, המדרגת את כל מוצרי המזון בסופרמרקט לפי רמת הבריאות שלהם בציון של בין 1 ל- 100, זוכים גרגרי החומוס לציון המושלם... 100! 

אז נכון שבתהליך הכנת החומוס התעשייתי, מוסיפים חומרים משמרים שנויים במחלוקת, ושמנים מסוגים שונים שאינם דווקא שמן זית, אשר אינם מוכרים בתהליך הכנת החומוס המסורתי ופוגמים בדירוג הבריאותי הגבוה. ובכל זאת מדובר בממרח בעל ערך תזונתי גבוה בהשוואה לממרחים אחרים.

אך כל התוספות הללו הן כאין וכאפס מול התופעה האמריקאית של מכירת חומוס שאינו עשוי מחומוס! -

ואכן, ענקית החומוס Sabra שנמצאת בבעלות משותפת של חברת שטראוס הישראלית ו- PepsiCo האמריקאית, הגישה בחודש פברואר השנה 'עצומה ציבורית' (Citizen Petition) למינהל המזון והתרופות האמריקאי, בו היא מבקשת לקבוע קריטריונים ברורים מתי ממרח חומוס יכול להיקרא חומוס.

כך למשל הם מבקשים לקבוע, ש –

• למעט מים, גרגירי החומוס יהוו את הרכיב הדומיננטי בממרח, אשר יכיל גם טחינה בכמות שלא תפחת מ- 5%.
• את רשימת התוספות שניתן יהיה להוסיף לממרח כמו שומנים מן הצומח (כולל שמן סויה), שום ועוד.
• רכיבים נוספים שאינם ברשימה יתאפשרו רק אם כמותם הכוללת מבחינת משקל המוצר הסופי לא תעלה על 20%, אך ששימוש בהם לא יאפשר לכנות את החומוס 'קלאסי', 'אורגינאלי' או 'מסורתי', ותחול חובה לציינם בשם המוצר. 

את ההנמקות לבקשה לקביעת סטנדרט לחומוס מסבירה חברת Sabra בטיעונים שונים שכוללים את האינטרס הציבורי של קידום שקיפות וסחר הוגן. כך למשל, הם מביאים דוגמאות לכך שחלק מן המוצרים שקוראים לעצמם חומוס, עשויים מקטניות אחרות ואינם מכילים חומוס כלל.

ומה אנחנו חושבים?

אנחנו במועדון ה-100, חושבים שקביעת הסטנדרט הוא בהחלט אינטרס ציבורי חשוב, אך חשים אי נוחות מסוימת מחלק מן הקריטריונים שבאים לשרת את תהליכי הייצור ב- Sabra. כך לדוגמא, לא ברור מדוע ניתן לעשות שימוש בכינוי 'מסורתי' או 'אוריגינלי' לחומוס שהוסיפו לו שמן סויה שאינו מקובל כלל בתהליך הייצור המסורתי, אבל לאסור את השימוש בכינויים אלו כאשר משתמשים בתוספות אחרות...

ובחזרה לגודל האריזות –

אצלנו בישראל אריזות החומוס ה- 'אישיות' הן אריזות 125 גרם ו- 150 גרם, שזה כ- 400 קלוריות ויותר... אבל, בארה"ב, אותן חברות ישראליות, מייצרות את החומוס האישי במנות הרבה יותר סבירות! כך לדוגמא, בעוד חומוס אחלה של שטראוס באריזה מוקטנת בישראל מכיל 125 גרם, שהן 400 קלוריות לקופסא, האריזה של Sabra בארה"ב מכילה 57 גרם! שהן 150 קלוריות:

ובעוד חומוס צבר עם חריף של אסם באריזה מוקטנת של 150 גרם, מכיל כמעט 500 קלוריות לקופסא, חומוס Tribe האמריקאי שאף הוא בבעלות חברת אסם מייצר אריזות חומוס של... 100 קלוריות!

 

ואנחנו חושבים שגם לנו בישראל מגיע חומוס ב... 100 קלוריות!

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp