webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

תזונה נכונה פחמימות ולחם ומידע בריאותי... 'לא על הלחם לבדו יחיה האדם'... אבל לפעמים נדמה שאנו אומת הלחם יותר מכפי שהננו עם הספר...
רוני גורדון / 26 פברואר 2014

אם נסמוך על 'הגוגל אנליטיקס' באתר מועדון ה-100 שמשקף את מידת העניין שהציבור מגלה בקטגוריית הלחם, נגיע למסקנה הבלתי נמנעת שאנו הישראלים יכולים להתקרא 'עם הלחם' כי לא נוותר על הלחם ב- 100 קלוריות בדיאטה שלנו...

 

בתמונה: לחמניות מחיטה מלאה, ג'פטות כוסמין ופיתות ב- 100 קלוריות של 'דינה דרך חיים'

אז בזמן שברחבי העולם (וגם בישראל) צומח לו טרנד ה- 'ללא גלוטן' כדרך חיים גם לאלו שאינם סובלים מרגישות לגלוטן, נשאלת השאלה האם מדובר בהחלטה נבונה של תזונה נכונה?

ובכן, רשויות הבריאות ברחבי העולם אינן ממליצות להתנזר מגלוטן למי שאינו סובל מרגישות. משרד החקלאות האמריקאי למשל ממליץ על צריכת פחמימות בשיעור של כ- 45%-65% מן הקלוריות בדיאטה, שזה בין 900 ל- 1300 קלוריות, למי שצורך 2000 קלוריות ביום, ולהקפיד על הפחמימות הטובות.

ומה הן הפחמימות הטובות?

בכל הנוגע לקטגוריית הלחם, אפשר לוותר על הסוכר ועל הקמח הלבן ולצרוך פחמימות שמקורן בדגנים מלאים וסיבים תזונתיים.

ואיך יודעים לבחור את המוצרים הטובים יותר?

אצלנו בישראל נצטרך להתאמץ, לקרוא את הטבלה התזונתית ואת רשימת הרכיבים וגם ללמוד תזונה ולעשות לא מעט שיעורי בית... או להיעזר באנשי מקצוע. לא קל! אבל בארה"ב, לא יאומן כי יסופר, יש סופרמרקטים ואפליקציות שעושים עבור הצרכנים את העבודה ע"י מתן ציון בריאותי למוצרים.

ערכנו עבורכם מדגם של ציונים בריאותיים של מוצרי לחם שונים בשלוש שיטות דירוג אמריקאיות שאנו אוהבים במיוחד:

Fooducate
השיטה מעניקה ציון בריאותי של בין 1 ל- 10 לכלל מוצרי המזון שנמכרים בארה"ב באמצעות אפליקציה. ככל שהמוצר בריא יותר, הציון גבוה יותר. בשיטה זו, טווח הציונים של מוצרי הלחם נע בין 3 ל- 9, כאשר הממוצע הוא 5/6.

Guiding Stars
השיטה מעניקה בין 0 ל- 3 כוכבי בריאות לכל מוצר. 0 = 'לא בריא', כוכב אחד = 'טוב', שני כוכבים = 'טוב מאוד', שלושה כוכבים = 'מצוין'. בשיטה זו, טווח הציונים של מוצרי הלחם נע בין 0 ל- 3 כוכבי בריאות!

Nuval
השיטה מעניקה ציון בריאותי של בין 1 ל- 100 לכל מוצרי המזון בסופרמרקט. ככל שהמוצר בריא יותר, הציון גבוה יותר. בשיטה זו, טווח הציונים של מוצרי הלחם השונים נע בין 2 ל- 99 והציון הממוצע בקטגוריה הוא 26! הנה דוגמא מתוך עלון מידע בריאותי/חינוכי ששלחה רשת הסופרמרקטים האמריקאית Tops, אשר אמצה את שיטת הדירוג הבריאותי, ללקוחותיה:

 

להלן דוגמאות -

1. פיתות 100 קלוריות מ- 100% חיטה מלאה של המותג Deli Flats –

התמונה צולמה בסופרמרקט של Meijer באוקטובר 2013

ניתוח הדירוג הבריאותי:
Fooducate – ציון 9 מתוך 10!
Guiding Stars – ציון 'מצוין' - שלושה כוכבים מתוך שלושה.
Nuval – ציון בריאותי של 34 מתוך 100 (רואים בתמונה).


2. פיתות 100 קלוריות מקמח לבן של המותג Sandwich Thins –

התמונה צולמה בסופרמרקט של Meijer באוקטובר 2013

ניתוח הדירוג הבריאותי:
Fooducate – ציון 7 מתוך 10!
Guiding Stars – ציון 'טוב מאוד' - שני כוכבים מתוך שלושה.
Nuval – ציון בריאותי של 32 מתוך 100 (רואים בתמונה).


3. לחמניות 100 קלוריות מקמח לבן של המותג Pepperidge Farm –

התמונה צולמה בסופרמרקט של Meijer באוקטובר 2013

ניתוח הדירוג הבריאותי:
Fooducate – ציון 7 מתוך 10!
Guiding Stars – 'לא בריא' - אפס כוכבים מתוך שלושה.
Nuval – ציון בריאותי של 28 מתוך 100 (רואים בתמונה).


4. לאפות 100 קלוריות מקמח לבן של המותג Flatout –

התמונה צולמה בסופרמרקט של Dorothy Lane באוקטובר 2013

ניתוח הדירוג הבריאותי:
Fooducate – ציון 5 מתוך 10!
Guiding Stars – 'לא בריא' - אפס כוכבים מתוך שלושה.


5. מיני בייגלס 100 קלוריות עם אוכמניות של המותג New York Style –

התמונה צולמה בסופרמרקט של Kroger באוקטובר 2013

ניתוח הדירוג הבריאותי:
Fooducate – ציון 3 מתוך 10!

הנה תראו איך זה נראה באפליקציה:

התמונה היא מקטע מצילום מסך באפליקציה

אז איך אפשר להסביר את ההבדלים הגדולים בדירוג הבריאותי בין המוצרים השונים באותה הקטגוריה?

ובכן, יש שוני שאינו מסתכם רק בסוג הדגנים, אלא גם בכמויות הסוכר, בכמויות הנתרן, בכמות הסיבים התזונתיים, בקיומם או אי קיומם של צבעים מלאכותיים וחומרים משמרים, בתכולת הויטמינים והמינרלים ועוד, שהאפקט המצטבר שלהם יכול להסתכם בפער בריאותי גדול גם כאשר מדובר במוצרים דומים לכאורה... ומכאן, הצורך העז בדירוג בריאותי פשוט ואובייקטיבי שיהפוך את החיים של כולנו לקלים, בריאים ונוחים יותר.

ואיך מסבירים את השוני בין שיטות הדירוג השונות?

ובכן, למרות שכל השיטות אובייקטיביות, הנוסחאות שהן משתמשות בהן שונות זו מזו, כי בריאות זה פשוט לא מדע מדויק ויש המון אסכולות.

אז האם זה לא מבלבל אפילו יותר?

רבים חושבים שכן, אבל אנחנו במועדון ה-100 חושבים שלא. בדיוק כפי שנלך לפעמים לקבל חוות דעת שנייה (ואף שלישית) בעניינים רפואיים, ולא פעם ניתקל בגישות שונות ואף סותרות, כך קיימות להן אסכולות רבות בתזונה, כמו גם שיטות דיאטה מגוונות.

אז במי נבחר?

כמו בחיים - במי שנאמין לו ונתחבר אליו כי תזונה נכונה אינה מדע מדוייק.

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp