webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

המצפן התזונתי של תנובה כשנתקלנו לראשונה בקמפיין 'המצפן התזונתי' של תנובה האסוציאציות והציפיות שלנו נסקו למרומים...
רוני גורדון / 20 ינואר 2014
בחודש דצמבר 2012 השיקה תנובה את תוכנית "המצפן התזונתי" לתזונה נבונה ואנחנו ציפינו לגדולות ונצורות, כי לפחות ברמת הסמנטיקה המילה 'מצפן' התחברה לנו עם המילה מצפון...

בתמונה: לוגו המצפן התזונתי 

אז למה ציפינו? 

בדמיוננו, ציפינו לשיטת דירוג בריאותי, אובייקטיבית ופרו-צרכנית, ברוח Guiding Stars, או Nuval, האמריקאיות, שתסייע לנו לקבל החלטות תזונתיות נבונות בקלות כאשר אנחנו ממהרים... 

ואז נכנסנו לעובי הקורה ולמדנו שהמצפן התזונתי, זו בעצם תוכנית עבודה רב שנתית, אשר במסגרתה התחייבה תנובה לשפר את הערכים התזונתיים של מוצריה ע"י הפחתה הדרגתית של כמויות השומן, הסוכר והנתרן, שתתבצע במשך חמש שנים.  

וגם קראנו את "אמנת המצפן התזונתי" בה ציטטו את אתר משרד הבריאות כדלקמן: "תזונה לקויה גורמת לבעיות במערכת החיסון, אסטמה, סכרת, לחץ דם ובעיות לב. המחלקה לתזונה ממליצה על...: אכילה מגוונת, העדפת מוצרים דלי שומן, ודלי סוכר ומלח", ואת דבריו של אריק שור המנכ"ל: "תכנית 'המצפן התזונתי' הינה מהלך מתבקש בתעשיית המזון הישראלית בדומה למהלכים שנעשים בכל העולם בחברות המזון המובילות. בצעדים אלו תנובה לוקחת את האחריות על תזונת הצרכן צעד קדימה ומאפשרת לכל בית בישראל ליהנות מתזונה נבונה ובריאה יותר". 

אז אמנם לא בדיוק מה שציפינו, אבל גם לא התאכזבנו, כי המהלך בהחלט מבורך ואפילו לוח הזמנים סביר, כי לשינויים קטנים ומתמשכים, סיכויי הצלחה הרבה יותר גבוהים מאשר למהלכים דרסטיים.

ואז, השיקה החברה את שוקו תנובה "היחיד עם 30% פחות תוספת סוכר..." –

התמונה מתוך באנר פרסומי ב- ynet

וכאן החלה האכזבה...

עיון בטבלה התזונתית גילה לנו שתנובה אימצה סטנדרטים בינלאומיים באופן חלקי בלבד -
את כמויות הסוכר והסוכר המוסף פשוט לא גילו לנו! וזוהי, לצערנו, תופעה ישראלית רווחת. בארה"ב זה נגד החוק! אבל בישראל, החוק הוא אפילו לא המלצה - הצעת חוק שמחייבת את היצרנים לכלול את כמויות הסוכר בטבלה התזונתית עברה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית כבר ביוני 2010, אבל יישומה התמסמס לו.  

אז בכדי להבין כמה סוכר מוסף יש בשוקו, היה עלינו לבצע לא מעט עבודת בילוש:
כיוון שסוכרים הם סוג של פחמימות ורוב הפחמימות בשוקו הן בעצם סוכרים, השווינו את כמות הפחמימות בשוקו של תנובה לכמות הפחמימות המצוינת על התווית בשוקו של המתחרים... וכאן, יש לנו מילה טובה – בשוקו של תנובה מצאנו 8.9 גרם פחמימות מול 11.3 גרם פחמימות בשוקו מקביל.  

ערכנו בדיקה נוספת בינלאומית והשווינו את השוקו של תנובה לשוקו 100 קלוריות באריזה של נסטלה – 

וזה המקום לציין שהטבלה התזונתית האמריקאית מציינת ערכים תזונתיים למנה ולא ל-100 גרם/מ"ל ולכן נדרשנו לכמה חישובים לפני שיכולנו לבצע השוואה. אז ל-100 מ"ל, יש בשוקו של נסטלה 5.5 גרם של פחמימות ו- 5.1 גרם של סוכרים. וכך נשלמה הבדיקה – אם בשוקו 'ללא תוספת סוכר' יש כ- 5.1 גרם של סוכר טבעי שמקורו בחלב, הרי שבשוקו של תנובה, המכיל 8.9 גרם של פחמימות, יש בערך 3.8 גרם של סוכר מוסף. 

ממש עבודת פרך של בירור תזונתי...

החודש, עדכנו אצלנו באתר חמישה מוצרי חלב וסויה של תנובה:
קרלו וניל וקרלו שוקולד עם '20% פחות סוכר', אשר נושאים את לוגו ה- 'מצפן התזונתי', גיל בטעם תות, ו- שני מעדני soya בטעמי תות ואפרסק. 

בתמונה: קרלו מיני בטעם וניל

אז איך עומדים המוצרים בדירוג הבריאותי שלנו בכל הקשור ברמת הסוכר?

להלן התוצאות, אך נקדים ונאמר שבכל המוצרים לא מצוינות כמויות הסוכר בטבלה התזונתית, אלא רק הפחמימות (שהן ברובן סוכרים בקטגוריית מוצרי החלב) -

• בגיל תות יש 11.5 גרם של פחמימות, כלומר רמה בינונית של סוכרים (פחות מ- 12.5 גרם של סוכר מוסף), ובאופן כללי הוא זכה אצלנו לציון הבריאותי 'טוב' בזכות רמה נמוכה של נתרן.

• במעדן סויה עם תות יש 12 גרם של פחמימות, כלומר רמה בינונית של סוכרים, ובאופן כללי הוא זכה אצלנו לציון הבריאותי 'טוב מאוד' בזכות רמה נמוכה של שומן רווי ונתרן.

• במעדן סויה עם אפרסק יש 13 גרם של פחמימות, כלומר רמה בינונית של סוכרים, ובאופן כללי הוא זכה אצלנו לציון הבריאותי 'טוב מאוד' בזכות רמה נמוכה של שומן רווי ונתרן.

• בקרלו וניל יש 16.5 גרם של פחמימות, כלומר רמה בינונית של סוכרים, ובאופן כללי הוא זכה אצלנו לציון הבריאותי 'טוב מאוד' בזכות רמה נמוכה של שומן רווי ונתרן.  

ואלו בהחלט אפשרויות בחירה נבונות בהשוואה למוצרים אחרים שאמורים לתת מענה לצורך שלנו במשהו מתוק, משום שהם גם מתוקים וגם בריאים.

• בקרלו שוקולד, לעומת זאת, יש 19 גרם של פחמימות, כלומר רמה גבוהה של סוכרים (מעל 12.5 גרם של סוכר מוסף) ולכן הוא לא זכה אצלנו לציון בריאותי.  

אז האם הלוגו של המצפן התזונתי יכול לעזור לנו לבחור מוצרים בריאים יותר? 

כן ולא. כמו שאתם רואים, יש מוצרים בריאים שאינם זוכים בלוגו המצפן משום שאינם 'משופרים' ויש מוצרים משופרים שעדיין לא עוברים את הרף הנדרש להיקרא בריאים...

אז איך אנחנו מסכמים?

מצד אחד, אנו מברכים את תנובה על השיפור התזונתי ותוספת המוצרים הבריאים למועדון ה-100, ומצד שני היינו מצפים לשקיפות המידע בכל מה שנוגע לכמויות הסוכר, שתעלה בקנה אחד עם החזון שהם מציגים, עם הסטנדרטים הבינלאומיים שהם מבקשים לאמץ, עם הצורך למתן פתרונות למגיפת הסוכרת וההשמנה, ועם השם 'מצפן תזונתי' שהוא לתפיסתנו שם מאוד מחייב...  

ובכלל, אנחנו מאמינים, ששקיפות המידע, חשובה אפילו יותר מבריאות, כי היא מאפשרת לצרכן לקבל החלטה מושכלת, גם אם לא תמיד יבחר את הבריא ביותר...


webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp