webxp.searchbutton

קוד אדסנס

webxp.blog

DnnForge - NewsArticles

חטיפי דגנים – בריאים או משמינים? האם חטיפי הדגנים שאנו אוכלים הם מזון בריאות או ג'אנק פוד?
רוני גורדון / 24 יולי 2013
מחקר, שפרסם ארגון הצרכנים האנגלי Which?, קובע שצרכנים רבים בוחרים בחטיפי דגנים מתוך אמונה שהללו בריאים יותר משוקולד או ביסקוויטים - אלא שמדובר במיתוס. הארגון בדק לפי 'שיטת הרמזור' 30 חטיפים של מותגים מובילים וגילה בכולם, למעט אחד, כמויות סוכר גבוהות ובשליש מתוכם כמויות שומן רווי גבוהות. לצפיה בדירוג הבריאותי לחץ כאן.

ומה מצב חטיפי הדגנים במועדון ה-100 קלוריות אצלנו בישראל? 

צילום אילוסטרציה של חטיפי דגנים בכ-100 קלוריות בישראל

ובכן, תתפלאו (או לא) לשמוע שרוב המותגים לא מגלים לנו את כמויות הסוכר וזאת למרות מגיפת ההשמנה ושכיחותה ההולכת וגדלה של מחלת הסוכרת... אז איך נדע כמה סוכר יש בחטיפי הדגנים שלנו?
אפשרות אחת, לא ממש ריאלית, היא לטוס לחו"ל ולרכוש שם את המוצרים הישראלים... 

ומדוע? כפי שאתם רואים, לציבור הישראלי לא מגלים את כמות הסוכר, אבל לציבור האמריקאי כן! 

אפשרות שנייה היא לקרוא את טבלת הרכיבים ולנסות להעריך את כמויות הסוכר... וכאן אנחנו רוצים להזהיר אתכם שהארגון 'Which?' ספר 18 סוגים של סוכר בטבלאות הרכיבים של חטיפי הדגנים, כך שאם אתם לא מומחים לתזונה, זו משימה בלתי אפשרית (כמעט)...
אנחנו אמנם לא טסנו במיוחד כדי לחקור את כמות הסוכר ב'קוקומן', אבל בהחלט נדרשנו למסע מפרך שבסופו הגענו לכמה תובנות לגבי כמויות הסוכר בחטיפי הדגנים:

בבדיקה שערכנו על 30 חטיפי דגנים ב-100 קלוריות, שהבאנו מארה"ב, הסתבר שכמות הסוכר הנמוכה ביותר עמדה על כ-5 גרם לחטיף, כמות הסוכר הגבוהה ביותר עמדה על כ-10 גרם לחטיף והכמות הממוצעת עמדה על כ- 7.3 גרם לחטיף. כיוון שמשקל החטיף הממוצע הוא כ- 25 גרם, הרי שמדובר על כמויות סוכר של כ- 20 גרם עד 40 גרם ל- 100 גרם וממוצע של 30 גרם. 

ערכנו את אותה הבדיקה על 30 חטיפי הדגנים האנגלים מתוך המחקר של Which?, לאחר שחישבנו את הכמויות ליחידות של 100 קלוריות, ושם כמות הסוכר הנמוכה ביותר עמדה על כ-4 גרם, הגבוהה ביותר על כ-12 גרם והממוצעת על כ- 7.5 גרם. כיוון שמשקל החטיף הממוצע ל-100 קלוריות הוא כ- 25 גרם, הרי שמדובר על כמויות סוכר של כ- 16 גרם עד 48 גרם ל- 100 גרם וממוצע של כ- 30 גרם. 

ערכנו את אותה הבדיקה על חטיפי הדגנים הישראלים שכן מגלים לנו את כמויות הסוכר וגם כאן, הנתונים שקיבלנו היו דומים ביותר לנתונים מחו"ל: מתוך 25 מוצרים שמגלים את כמויות הסוכר ל- 100 גרם, הכמות הנמוכה ביותר עמדה על: 24 גרם, הגבוהה ביותר על: 43 גרם, והממוצעת על כ-31 גרם. 

אז כיוון שלפי שיטת הרמזור, מוצרים המכילים יותר מ-15 גרם סוכר ל- 100 גרם, או יותר מ- 12.5 גרם של סוכר מוסף, מכילים כמויות סוכר גבוהות, רוב חטיפי הדגנים הישראלים אינם זוכים לציון בריאותי. 

ומה עם אלה שמצהירים שהינם "ללא תוספת סוכר"? לצערנו, רוב חטיפי הדגנים "ללא תוספת סוכר" במועדון ה-100 הישראלי, נכון לתאריך כתיבת פוסט זה, מכילים כמות שומן רווי גבוהה ששוללת את זכאותם לציון בריאותי. חבל! 

אז האם חטיפי הדגנים הם ממתק לכל דבר? התשובה היא - לא בדיוק, כי כשאנחנו רוצים מתוק אנחנו רוצים מתוק וחלק מחטיפי הדגנים יכולים להוות בחירה מאזנת בין הצורך שלנו במתוק לצורך שלנו לשמור על הבריאות. אך שימו לב אם החטיף שלכם מכיל 20% סוכר או 45%... (ותתרחקו מאלה שלא מגלים לכם את כמויות הסוכר!), חפשו את אלה שמכילים כמויות שומן רווי נמוכות, כי חטיפי הדגנים, להבדיל מממתקים רבים, מכילים גם דגנים בריאים, חלבונים וסיבים תזונתיים, שתורמים לתחושת השובע.

webxp.UserStatus

webxp.rightMenuUp